ORANG YANG LAMBAT MENGENAL BAKAT

Sesetengah orang menjumpai kemuncak hidupnya ketika berumur 40 tahun. Contoh, Conrad Ferdinand Meyer. Beliau adalah penyair yang masyhur di Switzerland.

Sewaktu zaman kanak-kanak, beliau mudah resah, senang terganggu dan muram. Ketika umurnya 27 tahun, beliau dimasukkan ke institusi mental. Beliau menganggap bahawa semua orang merasakan yang dia ini menjijikkan. Dia hampir membunuh diri kerana itu.

Akhirnya, apabila menjejak umur 40 tahun, segalanya berubah. Asalnya kurus kering macam jerangkung, badannya berubah menjadi berisi dan membela janggut. Beliau menghasilkan puisi-puisi yang disukai ramai.

Sesetengah bakat hanya dapat dikeluarkan pada umur dewasa. Sesetengah bakat lagi dapat dikeluarkan pada umur kanak-kanak. Banyak faktor yang mempengaruhi keadaan ini seperti persekitaran, cara dibesarkan dan sistem pendidikan yang dilalui.

Pada peringkat umur kanak-kanak, mereka perlu didedahkan dengan pelbagai aktiviti yang merangkumi kelapan-lapan kecerdasan. Ia perlu dilakukan berterusan. Ini dapat membantu mereka mengenali diri dan bakat-bakat yang terpendam dalam diri. 


Sekolah Bakat ABS mewujudkan program Talent XCite yang dapat merangsang bakat anak-anak sejak di tadika.