KARIER DI SEBALIK BAKAT MELUKIS




Apakah potensi bakat yang dapat dilihat daripada aktiviti ini?

Anak ini tekun melukis. Detail lukisannya hampir sama dengan lukisan pada flash card. Dia mempunyai skil memerhati yang detail. Koordinasi mata dan tangannya bagus. Dia ada potensi jenis bakat visual spatial.

Kemudian, dia modify lukisan asal flashcard menjadi sebuah lukisan baharu. Dia kata, lukisannya adalah tentang satu sarang telur yang sedang digril. Telur itu kepanasan. Anak ini mempunyai daya imaginasi yang tinggi serta berpotensi mengolah bahan menjadi cerita. Dia ada potensi menjadi content producer.

Content producer sangat diperlukan dalam bidang kreatif seperti drama, event, game content, copywriting. Ditambah pula dengan potensi bakat visual spatial, dia boleh gabungkan kedua-dua bakat ini sebagai animator (contoh Siri Boboiboy), penulis komik, penulis siri kartun.

Langkah seterusnya adalah mengasah bakat ini supaya dia boleh berfikir dan bertindak seperti usahawan. Cara ini membantunya untuk hidup berdikari pada masa hadapan tanpa perlu bergantung sepenuhnya pada peluang pekerjaan. Dia sendiri boleh mencipta kerjayanya dan menggunakan kepakarannya di peringkat global. Ini adalah antara peluang mencipta kerjaya dan kekayaan pada zaman New Economy.

No comments:

Post a Comment