HIDUP DENGAN BAKAT

Pada masa hadapan, keperluan hidup semakin meningkat, barang semakin naik harga, peluang untuk mendapatkan pekerjaan semakin sempit. Ijazah yang diperolehi kurang menjamin pekerjaan yang baik untuk anak-anak. Situasi ini menjadikan survival anak-anak kita bagaikan telur di hujung tanduk. 

Bagaimanakah ibu bapa dapat membantu anaknya survive menjalani cabaran hidup? 

Antara dua faktor yang dapat membantu anak-anak survive cabaran hidup adalah bakat dan cara berfikir.

Bakat menjadi aset untuk anak itu survive dan mencipta rezeki. Manakala cara berfikir pula menentukan hayat survival.

Nabi Muhammad SAW memiliki cara berfikir gaya usahawan. Cara berfikir ini membantu beliau menjadi budak pengembala kambing yang dipercayai oleh pemilik-pemilik kambing di Makkah yang kaya raya. Cara berfikir itu membantu beliau menjadi usahawan kaya raya sehingga boleh memberikan hadiah perkahwinan yang mewah kepada Khadijah. Cara berfikir itu juga membantu beliau membina strategi menyebarkan dakwah sehinggakan Islam tersebar ke seluruh tanah arab pada waktu itu.

Anak-anak zaman sekarang mesti menguasai bakat dan cara berfikir gaya usahwan supaya dapat survive dengan cabaran masa hadapan.

Oleh itu, apakah tindakan permulaannya? Ada tiga peringkat tindakan iaitu merangsang bakat, mengembangkan bakat dengan skil berfikir gaya usahawan dan praktikal membina kehidupan dengan bakat.

Kongres Sekolah Bakat ABS akan menceritakan lebih lanjut tentang
1. Apakah cabaran-cabaran hidup pada zaman Ekonomi Baru.
2. Kenapa bakat dan skil berfikir menjadi alat survival anak-anak.
3. Bagaimana ibu bapa boleh merangsang dan mengenal bakat anak-anak.

Kongres Sekolah Bakat akan diadakan pada 20 Disember 2014.