BAKAT WEATHER FORECASTER

Cik Puan Salleha Seth, Weather Forecaster (dulu), kini Talent Imagineer Sekolah Bakat.

Apakah bakat-bakat yang diperlukan untuk menjadi Weather Forecaster?
Karier sebagai Weather Forecaster merupakan salah satu cabang karier Fizik yang sangat mengujakan. Ini kerana, individu itu exposed kepada banyak aktiviti indoor dan outdoor. Jadi, apakah bakat-bakat yang diperlukan oleh Weather Forecaster untuk melaksanakan tugasnya?
1. Bakat logik matematik - beliau perlu mempunyai skil dan kebolehan untuk memerhati dan menganalisa maklumat cuaca serta membuat keputusan daripada analisis tersebut. Beliau memerlukan ilmu Fizik untuk menjalankan tugas ini.
2. Bakat visual spatial - hampir semua maklumat meteorlogi disampaikan dalam bentuk grafik. Presentationnya juga dalam bentuk grafik. Mereka banyak membaca carta dan diagram.
3. Bakat interpersonal - meteorologist tidak bekerja berseorangan. Sebaliknya, setiap keputusan mereka dicapai berdasarkan perbincangan kumpulan. Mereka juga kerap berjumpa dengan pelbagai jenis klien daripada orang awam, wartawan, korporat sampailah menteri.
4. Bakat linguistik - meteorologist banyak menulis artikel seperti kolum surat khabar, content untuk page dan website. malah, mereka perlu tahu bagaimana untuk mengolah istilah saintifik menjadi istilah yang boleh difahami oleh orang awam. Selain itu, mereka perlu persembahkan konten tersebut kepada audien.
5. Bakat naturalist - bagi meteorologist yang bertugas sebagai agrometeorologist, mereka banyak membuat kajian mengenai cuaca dan iklim untuk pertanian. Oleh itu, mereka perlu faham kaitan cuaca dengan sifat tumbuhan.