BAKAT DAN KARIER DUNIA HAIWAN


Apakah karakter orang yang suka studi tentang haiwan? 

Orang yang suka studi tentang haiwan dikategorikan dalam kecerdasan naturalist. Kecerdasan naturalist adalah apa-apa aktiviti yang berkaitan dengan flora dan fauna dan alam sekitar seperti memancing, mendaki gunung, outdoor camp, memelihara haiwan, tanaman dan mempunyai awareness yang tinggi terhadap ekologi.

Contoh karier yang menggunakan kecerdasan naturalist yang tinggi adalah doktor haiwan, saintis bidang zoology, trainer haiwan, saintis botani dan herbalist. Pegawai-pegawai yang membuat kerja-kerja penyelidikan dan pengklonan pokok adalah tergolong dalam kategori naturalist. Mereka yang bekerja di National Geographics mempunyai kecerdasan naturalist yang tinggi.

Kecerdasan naturalist ada dalam diri setiap manusia tetapi dalam degree yang berbeza-beza. Kecerdasan naturalist yang tinggi dapat membentuk karakter manusia yang cintakan alam sekitar. Degree kecerdasan yang lebih tinggi pula, mereka sanggup fight for the environment, sebagai contoh Greenpeace dan IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).

Kecerdasan naturalist dapat dipupuk sejak kecil melalui program-program rangsangan bakat. Sekolah Bakat melalui program Talent Xcite bertanggungjawab membangunkan dan menjalankan modul-modul merangsang bakat.